Tocht door de Eilandspolder 18 april 2021

De eerste KVU-tocht van het jaar brengt ons naar Eilandspolder. Het is prachtig lenteweer met weinig wind. Dat belooft een mooie dag te gaan worden.

Om 9.15 uur plonzen onze boten te water in het slootje naast IJclub Algemeen Belang in West-Graftdijk. Eilandspolder is langzaam aan het ontwaken als we wegvaren. De hazen op de landjes hebben geen tijd voor ons. Zij zijn veel te druk met boksen en rondjes hollen. Overal om ons heen horen we vogels zingen, of misschien wel ruzie maken, dat kunnen we niet verstaan. Verder alleen het geluid van onze peddels. Zo varen Johan, Anja, Alex, Hans, Rianne en ik langs de achtertuinen de polder in.

Niet iedereen kent elkaar en anderen hebben elkaar al een poos niet gesproken. Het eerste vaaruurtje wordt benut om kennis te maken en bij te praten. Dan arriveren we in Driehuizen achter café De Vriendschap. Daar genieten we heerlijk in het zonnetje van een koffie-met-appelgebak-en-slagroom-to-go. Het vakantiegevoel is er helemaal!

Met deze extra voorraad calorieën varen we met gemak via Noordeinde en Grootschermer naar onze lunchplek bij Schermerhoorn. Aan de voet van de molengang, de drie molens bij Grootschermer, eten we een broodje. Vaarleider Johan heeft er een veelzijdige tocht van gemaakt. Pitoreske huisjes kijken in de kleine dorpjes. Cultuur snuiven als we langs de beeldtuin van Nic Jonk varen. Rondom ons heen volop historie met de eilandjes, ophaalbruggen en de molens. En volop natuur: ganzen, waterhoentjes, kievieten, grutto’s, tureluurs, buizerds en bruine kiekendieven. Het riet is geschoren, waardoor we ruim uitzicht op de polder hebben.

In het zonnetje wordt het steeds warmer. Kledinglaagjes gaan uit en de zonnebrand komt tevoorschijn. We zijn jaloers op Alex die vanmorgen gekozen heeft voor een shorty in plaats van die lange warme long-john.

We varen bij de Rijp de bewoonde wereld weer in. Boten met muziek op het water, gezinnen in gehuurde sloepjes en langszoevende snelle bootjes met veel deining. Het is weer even schakelen.  Verder via Graft komen we tenslotte weer bij de IJsclub aan. Volgens Strava hebben we 26 kilometer gevaren. De GPS van anderen geven 27 of zelf 29 kilometer aan. Misschien hebben zij onderweg meer geslingerd.

Corry Mijnster