Rondje Bergermeer op 25 april 2021.

Klik op de foto voor de hele fotoserie

De Bergermeer was ooit een ondiep meer met moerassen en eilandjes. In de middeleeuwen is het drooggemaakt en verkaveld, en daarmee is het de eerste drooglegging in Noord-Holland. Hierdoor ontstond de Bergermeerpolder die op gemiddeld een meter onder Normaal Amsterdams Peil lag. Het land was zo drassig dat er weinig belangstelling voor was. Daarom werd het gebruik elk jaar bij loting toegewezen aan arme boeren. Zo ontstond de naam Loterijlanden.

Jan Zaal heeft gekozen voor een achtvorm. We begonnen bij de Viaanse Molen waar een prima instap en parkeerplaats ligt. We volgden de kronkelige vaart tot langs Bergen en toen naar het zuiden richting Egmond. Heel stil is het daar, afgezien van de rietzangers, fitissen, ganzen en karekieten. Hard varen hoef je daar niet. Sluit gewoon je ogen en luister.

In de pauze vertelde Jan over bunkers en een vliegveldje, en over economische ontwikkelingen in het gebied die bij nader inzien toch niet doorgingen. Bij de Meent aangekomen gingen we onder de N9 door en kwamen we ineens in de achtertuintjes van Alkmaar. Altijd bijzonder om bekende steden eens van een andere kant te bekijken. Lege terrassen op de Waag. We maakten ons eigen terras en likten onze ijsjes weg.

Mooie tocht Jan!

Peter.