Langs de kust van Den Helder naar Hoek van Holland

Jaren gelden ben ik op de mountainbike eens van Hoek van Holland naar Den Helder gefietst. Dit jaar heb ik samen met Timo een tocht in omgekeerde richting gemaakt van Den Helder naar Hoek van Holland, maar dan met de kano uiteraard. Plan is om donderdag 13 mei te vertrekken en zaterdag 15 mei te stoppen. Drie dagen peddelen met twee wildkampeer overnachtingen. Maar Hoek van Holland is ook geen doel op zich. We gaan zien wat we ook leuk vinden. Vooraf hebben we aan de hand van Google Maps bepaald waar de stillere stranden zijn, meer geschikt voor overnachten en die in onze GPS gezet.

Omdat de wind de komende dagen uit een Noord – Noordwestelijk hoek waait en we ook in de ochtenduren de ebstroom naar het zuiden nog mee hebben besluiten we te starten in Den Helder. Meer precies in Huisduinen bij het bij velen bekende Nogal Wiedus.

Op donderdag steken we rond 10.30 van wal. Om Hoek van Holland te bereiken moeten we dagelijks zo’n 40 km varen en daar hebben we niet heel erg voor getraind. Het weer is prachtig en er staat maar weinig wind en deining. Omdat we natuurlijk volledig zelfvoorzienende zijn deze tocht zoeken we een rustige plek nabij Petten op voor de lunch. Daarna varen we door naar een overnachtingsplek grofweg tussen Bergen aan Zee en Egmond aan Zee in. Overnachten op het strand mag natuurlijk niet en omdat dit toch een wat drukker stukje Nederland is besluiten we de kano’s in een duinpan te leggen. We besluiten ook om alleen onder de tarp te gaan liggen en geen tenten op te zetten. De tarp spannen we over de kano heen en we liggen daar prima uit de wind. ’s Avonds op een klein vuurtje ons potje gekookt en naar de prachtige ondergaande zon gekeken.

Klik hier voor de hele fotoserie

De volgende dag lagen we rond 10 uur pas weer in het water. Bij Castricum zijn we nog een keer geland om koffie te drinken. Daarna door naar Wijk aan Zee waar we de gegeten hebben voordat we de lastigste hindernis van onze tocht gaan doen, het passeren van de pieren. Het weer is die ochtend grijs maar wel droog. Staat iets meer wind en ook wat meer deining. De pieren passeren we probleemloos. Weinig scheepvaartverkeer. Wel een rare klots daar zo nu en dan. Laatste stukje vaart de reddingsboot met ons mee die aan het oefenen zijn. Na de pieren houden we een kleine drijfpauze. De zon schijnt inmiddels weer en we hebben een heerlijke lange deining ni de rug. Fantastisch varen. De reddingsbrigade komt nog een keer langs om te melden dat ze een boeitje verderop neergelegd hebben in verband met de oefening. Of we die aub niet mee willen nemen.

We besluiten vanaf de pier niet direct terug te gaan naar dicht onder de kust, maar rechtstreeks op Zandvoort te koersen. Rustig peddelend komt Zandvoort langzaam maar zeker dichterbij. Voorbij Zandvoort gaan we weer even aan land om pauze te houden. Vervolgens nog een paar kilometer peddelen naar onze tweede kampeerplek midden op het strand tussen Zandvoort en Noordwijk. Dit is echt een lang en rustig strand met maar een paar wandelaars.

We besluiten nu ook de tarp niet meer op te zetten, maar alleen een windschermpje en te vertrouwen op de goretex hoezen rond onze slaapzaak. Bovendien wordt er geen regen voorspelt. Op het strand ligt voldoende hout om een mooi kampvuur te maken en we jagen onze volledige vleesvoorraad er doorheen, ook het bier raakt op. Gelukkig hebben een paar attente kano liefhebbende leden een proefpakket Whisky meegegeven zodat we het de avond vol kunnen houden. ’s Nachts blijkt het toch wat te motregenen, maar we blijven prima droog en hebben eigenlijk een heel goede nachtrust gehad. Zien in het zand wel dat er ’s morgens al wandelaars zijn geweest, maar niets van gemerkt.

’s Avond hebben we ook besloten om niet naar Hoek van Holland te varen maar in Scheveningen te stoppen. Dat is logistiek makkelijker en bovendien kunnen we dan rustig aan doen. Ook vandaag zijn we niet vroeg weg. Het weer is weer wat grijzer, maar wel droog. Nadat we alles weer in de kano’s hebben gepropt (gaat steeds makkelijker) gaan we weer op pad. Voorbij Noordwijk gaan we richting Katwijk nog een keer aan land om koffie te drinken. Een stuk voor Scheveningen nogmaals voor een broodje. Inmiddels is het gaan regenen als we de pier van Scheveningen passeren. We hebben een strandje uitgezocht aan de binnenkant van de haven waar je makkelijk met de auto bij kunt komen. Zomaar een haven binnenvaren mag ook niet en we worden door twee vriendelijke beambten verzocht om het strandje te verlaten. Dat was natuurlijk ook onze bedoeling dus we hebben aan dit verzoek ook keurig voldaan.

Terugkijkend een mooie tocht langs de kust met drie dagen heel goed weer. Dat was ook een absolute voorwaarde die we vooraf onszelf hadden opgelegd. Onderweg uiteraard voldoende opties om de tocht eerder af te breken als de omstandigheden daarom zouden vragen. Kamperen op het strand was erg leuk en leverde gelukkig geen problemen op.

Johan

(redactie: interessant te weten is ook HOE onze vrienden weer thuis zijn gekomen; Scheveningen licht niet echt naast de deur)