Reddingsoefeningen

We hadden het al zó vaak gezegd: eigenlijk moeten we ook eens een keer reddingsoefeningen doen bij harde wind en golven. En evenzo vaak hebben we het niet gedaan. Te koud, te nat, geen zin, volgende keer doen we het écht! Smoesjes genoeg.

Tot zaterdag 21 mei, toen gingen we dus echt. Na nog wat uitstelgedrag in de loods voeren we met windkracht 5 in de rug het meer op. Het zag er eerst nog rustig uit, al gingen de surfers behoorlijk hard van links naar rechts en weer terug. Tegen de tijd dat we bij de rietkraag van het Dijkerhemme waren liepen de golven al wat hoger op en waaide het flink. Eerst maar eens een 360 op het achterdek of even rollen om aan het water te wennen. Al snel volgde een hielhaakredding, en nog één en nog één. Het is al snel duidelijk waarom het handig is om met zijn drieën te zijn: een slachtoffer, een redder en een sleper om de andere twee weg te slepen van de rietkraag (of rotsen, branding, etc.). Daarna hebben we ook nog gescooped (een reddingtechniek voor gewonde of bewusteloze slachtoffers), geoefend met de peddelfloat en een re-entry and roll gedaan. Niet alles ging in één keer goed, maar juist daarom was het een leuke en nuttige ochtend.

klik hier om alle foto's te bekijken

Leerpunten:

• De hielhaak is een makkelijke redding en lukt eigenlijk altijd. Die moet je dus goed beheersen.
  • Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. En dat is nog leuk ook!
  • Houd je kano vast! Binnen drie tellen is ze buiten bereik en die haal je niet meer in!

Interessante video’s (niet alleen kijken maar ook oefenen!):

Maarten