Verslag van een verrassende tocht in de Zaanstreek, Bart Romijn

13 juni 2021

In de Volkskrant belicht cultuurjournalist Wieteke van Zeil wekelijks in de rubriek "Oog voor detail" een op het eerste gezicht onopvallend fragment van een schilderij of ander kunstwerk. Vaak heb ik na lezing van haar beschouwing een andere kijk op het betreffende kunstwerk. Rijker. Dit overkwam me ook tijdens de door Tiny en René georganiseerde KVU kajaktocht afgelopen zondag door Zaandam en het Oostzanerveld. Dit laatste, een veenweidegebied, kende ik al om dat ik vroeger in die omgeving woonde. Wandelend, fietsend en varend heb ik destijds vele hoekjes gezien. In het Twiske heb ik ooit nog een fles wijn begraven, met het plan om die tijdens een romantische gelegenheid op te duiken. Gelegenheden waren er; die fles heb ik nooit teruggevonden.

Maar dan Zaandam. Ik vond het altijd een onaantrekkelijke plaats. Ondanks een aantal industriële monumenten langs de Zaan en ondanks ook de karakteristieke groene, houten huisjes, door Claude Monet zo mooi in olieverf vastgelegd. Het zijn toch artefacten in een verder voor mij weinig inspirerende omgeving.

Het startpunt van onze tocht, een troosteloze parkeerplaats, Kuilpad in Zaandam, bevestigde dit beeld. Maar ik zat nog niet in mijn kajak of dit beeld werd bijgesteld. Voor mij zag ik een prachtig water omgeven doorwilde struiken en bomen en om de zoveel honderd meter overspannen door ranke, houten loopbruggen. Een ‘Wieteke van Zeil’ moment.

Een mini expeditie

Bij ontbreken van een buitenlandse kanotocht dit jaar, hebben wij een aantal korte vakanties ingepland. Een daarvan is een kleine expeditie vanaf ons huis in Wormer naar het NTKC-kampeerterrein in Limmen. Omdat er in Coronatijd geen introducees mee mochten nodigden we Jos en Mary uit die ook lid van de NTKC zijn.

Voor ons begon de tocht om 9h in de tuin. Tegen 11.00h kwamen we aan bij de KVU om Jos en Mary op te halen. Die waren rap klaar met inpakken en het avontuur begon.

Reddingsoefeningen

We hadden het al zó vaak gezegd: eigenlijk moeten we ook eens een keer reddingsoefeningen doen bij harde wind en golven. En evenzo vaak hebben we het niet gedaan. Te koud, te nat, geen zin, volgende keer doen we het écht! Smoesjes genoeg.

Tot zaterdag 21 mei, toen gingen we dus echt. Na nog wat uitstelgedrag in de loods voeren we met windkracht 5 in de rug het meer op. Het zag er eerst nog rustig uit, al gingen de surfers behoorlijk hard van links naar rechts en weer terug. Tegen de tijd dat we bij de rietkraag van het Dijkerhemme waren liepen de golven al wat hoger op en waaide het flink. Eerst maar eens een 360 op het achterdek of even rollen om aan het water te wennen. Al snel volgde een hielhaakredding, en nog één en nog één. Het is al snel duidelijk waarom het handig is om met zijn drieën te zijn: een slachtoffer, een redder en een sleper om de andere twee weg te slepen van de rietkraag (of rotsen, branding, etc.). Daarna hebben we ook nog gescooped (een reddingtechniek voor gewonde of bewusteloze slachtoffers), geoefend met de peddelfloat en een re-entry and roll gedaan. Niet alles ging in één keer goed, maar juist daarom was het een leuke en nuttige ochtend.

klik hier om alle foto's te bekijken

Langs de kust van Den Helder naar Hoek van Holland

Jaren gelden ben ik op de mountainbike eens van Hoek van Holland naar Den Helder gefietst. Dit jaar heb ik samen met Timo een tocht in omgekeerde richting gemaakt van Den Helder naar Hoek van Holland, maar dan met de kano uiteraard. Plan is om donderdag 13 mei te vertrekken en zaterdag 15 mei te stoppen. Drie dagen peddelen met twee wildkampeer overnachtingen. Maar Hoek van Holland is ook geen doel op zich. We gaan zien wat we ook leuk vinden. Vooraf hebben we aan de hand van Google Maps bepaald waar de stillere stranden zijn, meer geschikt voor overnachten en die in onze GPS gezet.

Omdat de wind de komende dagen uit een Noord – Noordwestelijk hoek waait en we ook in de ochtenduren de ebstroom naar het zuiden nog mee hebben besluiten we te starten in Den Helder. Meer precies in Huisduinen bij het bij velen bekende Nogal Wiedus.

Op donderdag steken we rond 10.30 van wal. Om Hoek van Holland te bereiken moeten we dagelijks zo’n 40 km varen en daar hebben we niet heel erg voor getraind. Het weer is prachtig en er staat maar weinig wind en deining. Omdat we natuurlijk volledig zelfvoorzienende zijn deze tocht zoeken we een rustige plek nabij Petten op voor de lunch. Daarna varen we door naar een overnachtingsplek grofweg tussen Bergen aan Zee en Egmond aan Zee in. Overnachten op het strand mag natuurlijk niet en omdat dit toch een wat drukker stukje Nederland is besluiten we de kano’s in een duinpan te leggen. We besluiten ook om alleen onder de tarp te gaan liggen en geen tenten op te zetten. De tarp spannen we over de kano heen en we liggen daar prima uit de wind. ’s Avonds op een klein vuurtje ons potje gekookt en naar de prachtige ondergaande zon gekeken.

Klik hier voor de hele fotoserie

Rondje Bergermeer op 25 april 2021.

Klik op de foto voor de hele fotoserie

De Bergermeer was ooit een ondiep meer met moerassen en eilandjes. In de middeleeuwen is het drooggemaakt en verkaveld, en daarmee is het de eerste drooglegging in Noord-Holland. Hierdoor ontstond de Bergermeerpolder die op gemiddeld een meter onder Normaal Amsterdams Peil lag. Het land was zo drassig dat er weinig belangstelling voor was. Daarom werd het gebruik elk jaar bij loting toegewezen aan arme boeren. Zo ontstond de naam Loterijlanden.

Jan Zaal heeft gekozen voor een achtvorm. We begonnen bij de Viaanse Molen waar een prima instap en parkeerplaats ligt. We volgden de kronkelige vaart tot langs Bergen en toen naar het zuiden richting Egmond. Heel stil is het daar, afgezien van de rietzangers, fitissen, ganzen en karekieten. Hard varen hoef je daar niet. Sluit gewoon je ogen en luister.

Tocht door de Eilandspolder 18 april 2021

De eerste KVU-tocht van het jaar brengt ons naar Eilandspolder. Het is prachtig lenteweer met weinig wind. Dat belooft een mooie dag te gaan worden.

Om 9.15 uur plonzen onze boten te water in het slootje naast IJclub Algemeen Belang in West-Graftdijk. Eilandspolder is langzaam aan het ontwaken als we wegvaren. De hazen op de landjes hebben geen tijd voor ons. Zij zijn veel te druk met boksen en rondjes hollen. Overal om ons heen horen we vogels zingen, of misschien wel ruzie maken, dat kunnen we niet verstaan. Verder alleen het geluid van onze peddels. Zo varen Johan, Anja, Alex, Hans, Rianne en ik langs de achtertuinen de polder in.

Niet iedereen kent elkaar en anderen hebben elkaar al een poos niet gesproken. Het eerste vaaruurtje wordt benut om kennis te maken en bij te praten. Dan arriveren we in Driehuizen achter café De Vriendschap. Daar genieten we heerlijk in het zonnetje van een koffie-met-appelgebak-en-slagroom-to-go. Het vakantiegevoel is er helemaal!